Токсичните практики в LinkedIn и други криворазбрани деяния в социалната бизнес мрежа ще разискваме в първата ни публикация в блога.
Разликата между LinkedIn и Facebook става все по-невидима
Ако сте очаквали да попаднете на професионална мрежа, където всичко се диктува от строга корпоративна дисциплина, рискувате да останете доста разочаровани. Все пак има някои правила, които е задължително да се спазват, а изпълнението им не би трябвало да представлява трудност за потребителите на тази социална мрежа.
Обикновено подхождам към LinkedIn доста демократично – приемам почти всекиго, но винаги разглеждам профилите на тези, които ми изпращат покани. Има обаче феноменални практики, които ме озадачават.
Фирма с профил на човек
Срещала съм го и във Facebook – фирма, сдружение, дори медия се регистрира с профил на човек. Казвам си, че е простимо, независимо, че го report-вам. В LinkedIn обаче това е голям гаф (който също заслужава да бъде report-ван). За фирми в LinkedIn (а и във Facebook също) има решение и то се нарича Company pages. Прави много лошо впечатление, когато аудиторията вижда невъзможността на една фирма да използва опциите в дадена мрежа правилно. Затова не очаквайте голям поток от контакти, ако сте направили човешки профил на фирмата си, а на полето за фамилия сте написали „ООД“.
Индийски предприемач
Извън всякакви дискриминационни тълкувания – между колеги сме се шегували, че 90% от поканите в LinkedIn, които все още не сме приели, са от индийци, с които нямаме никакви сходни професионални интереси. Дали голямата вълна от индийски предприемачи се дължи на факта, че са общителна нация? Не мисля. По-скоро това е „трол“, чиято цел е да добави колкото се може повече контакти и вие сте част от пълнежа.
„Извинете, изпратих Ви грешен шаблон!“
Да, LinkedIn е бизнес платформа и е нормално да бъде алтернативен виртуален дом на повечето HR специалисти и консултанти за намиране на работа. Те комуникират със стотици потребители на ден и донякъде е разбираемо използването на готови шаблони в личните съобщения. Прави ми много лошо впечатление обаче, когато получа предложение за работа, която изобщо не съвпада с опита и интересите ми. Изглежда съм получила „грешния шаблон“, а HR-ът и фирмата, която представлява, веднага попадат в сивия ми списък, макар да е човешко да се греши.
Профилът на „малкото коте“
„Да използваме ли привлекателния си външен вид в LinkedIn?“ е тема, която заслужава по-обстоятелствен анализ. Сега анализираме добрия вкус и допустимите граници. На мен профилни снимки по бански в LinkedIn ми правят лошо впечатление, снимки пред огледалото във фитнес залата – също. Визуализацията е част от изразните средства, с които може да се представим по-добре. Както не може да се появим на плажа в костюм, риза и чорапи, така не може да си позволим “bathroom selfie” (колкото и да се харесваме) в LinkedIn. И в двата случая си създаваме лош имидж.
Бледа кукла си ти…
Зле подбраната профилна снимка е проблем, липсата на такава – също. Сив силует на бял фон със сигурност не е визията, която ще събуди доверие у някого. Няма логична причина да оставите празен аватара си и да изглеждате като призрак. Не всеки има възможност да си направи професионална снимка, но бихте могли да помолите приятел да ви снима с телефон. Използвайте едноцветен и ярък фон, за да привличате вниманието. Ако и този вариант не ви допада, можете да се обърнете към нас.
Да живее граматиката!
Още в първи клас са ни учили, че първата буква от името и фамилията е главна. Имена изцяло с малки или изцяло с големи букви правят лошо впечатление. Умалителните имена и псевдонимите – също. Повярвайте ми, тези отклонения не се разбират като оригинално представяне.
Работя във фирма „За себе си“
LinkedIn е социална мрежа за р-а-б-о-т-а и кариера. Информацията трябва да е актуална и да се отнася до горните две ключови думи. Няма смисъл да си създавате профил в професионална социална мрежа, ако не споделите кариерния си опит и настоящото ви работно място.
Три пъти мисли, един път публикувай
Постарайте се публикациите, които споделяте, също да са свързани с работа, кариера, мотивация и фирмена култура. Трогателни снимки с домашни любимци, бебета, запои с приятели и т.н. не създават съдържание и нямат никаква добавена стойност. Целта на LinkedIn публикациите не е да съберат порядъчен брой Like-ове, а да бъдат полезни на бизнес аудиторията ви. Затова помислете по какъв начин публикацията, която планирате да споделите, може да бъде полезна на: а/ контактите ви, б/ вас самите. Безцелното публикуване също няма никакъв смисъл.
Наистина LinkedIn може да не бъде толкова консервативна, а креативно използвана мрежа, но придържането към основните правила за комуникация и визуализация може само да ви помогне да я употребите още по-оптимално. Добрата новина е, че според проведено изследване, в LinkedIn се споделя най-много позитивно съдържание и добри практики, в сравнение с останалите социални мрежи (Facebook, Google+, Twitter, Pinterest).